Yang Sayang Aku

Saturday, October 17, 2009

sajak dari teman 'baru'

cuti sem
baru saja berakhir minggu lepas.
tapi banyak meninggalkan kenangan manis buatku.

seolah-olah seperti 'jejak kasih',
aku telah menemui teman-teman sekolahku dulu
di MukaBuku.
teman-teman SEMENZA.
teman-teman darjah 6 SK Sultan Ismail (3).

yang paling buat aku terharu,
teman darjah 6 yang aku
tak pernah bercakap dengannya.
tak pernah senyum padanya.
apatah lagi
bergurau senda dengannya.

apabila mengenalinya di MukaBuku,
aku terasa 'alahai, alangkah indahnya andai aku mengenalinya dulu'.
ya maaf,
dia sudah punya pacar!
namun dia seorang teman yang baik.
sangat baik!
personalitinya juga lain dari waktu zaman kecilnya.
dia lebih nampak alim.
malu pula aku nak berkawan dengannya.

dia sempat bagi aku sajak ciptaannya
bila aku beritahu padanya
aku mempunyai blog.
aku telah tunaikan permintaannya
untuk menyiarkan sajak-sajaknya.
masih ada beberapa sajak ciptaannya
dalam simpananku dan
akan diupdate kemudian.

mari kita layan sajak pertama dari teman 'baru'ku ini.

CINTA

Bukan mudah menerima cinta....

Jika hati tidak dibuka...

Bercinta mengharapkan redha ilahi...

Bukan mengikut kata hati...

Cinta anugerah Tuhan...

Bukan untuk dicemari dan dinodai...

Bukan juga untuk dijunjunng membuta tuli...

Cinta lahir dari hati...

Buat insan yang menghayati...

Cinta manusia datang dan pergi...

Cinta ilahi tetap dihati...

Jauh mana kita pergi...

Kita junjung langit yang sama...

Kita pijak bumi yang nyata...

Cinta kadang kadang membahagiakan...

Namun tak kurang mengecewakan...

Jangan biarkan hati hanyut dengan cinta lara...

Mabuk dengan keasyikkan duniawi...

Alpa dengan perbuatan sendiri...

Jangan bermain dengan api...

jika takut terbakar diri...

jangan bermain dengan cinta...

jika takut merana jiwa...

Usah bermain rasa...

Jika hanya menduga

Nanti tersentuh hati...

Pedih menyiksa diri...

Cinta ilahi cinta sejati...

Cinta hakiki dan abadi.........

nukilan : red blue blur


p/s : pernah ke anda mempunyai teman yang anda telah sekian lama mengenalinya

namun anda baru saja menjadi temannya

malah dia lebih baik dari temanmu terdahulu?


Sukakan entri ini? Apalagi, jangan malu-malu tekan butang Like.

No comments: