Yang Sayang Aku

Friday, October 16, 2009

Putam

Putam adalah kucing peliharaan keluarga aku.
Putam adalah nama singkatan kepada putih dan hitam
sebab bulunya mempunyai 2 warna itu.
bulunya sangat cantik.
bulu dia lebat.

Putam comel.
walaupun aku tak berapa suka dengan dia berbanding
adik beradiknya yang lain,
tapi aku tetap sayang dia!
bagi makan sama banyak dengan adik beradiknya yang lain.
aku bagi makan nasi putih dengan ikan selayang rebus.
kadang-kadang,
aku bagi makan nasi berlauk ikan.
nasi favourite aku tu!

pagi-pagi,
bila adik-adik aku ke sekolah.
Putam sekeluarga akan masuk rumah aku dan
tidur sama-sama dengan aku atas katil.
best sangat walaupun berhimpit-himpit!

Putam kuat tidur.
Putam tidur ganas.
macam-macam style dia tidur.
pernah dia tidur atas meja.
bergolek-golek sampai jatuh atas lantai.
tapi dengan sempoi,
dia sambung tidur.
macam takde apa-apa jadi!

pernah dia tidur atas pagar rumah.
comel sangat gaya dia tidur!!!

tapi sekarang,
Putam dah takde!
"kak ni, putam dah mati kena langgar!"
tersentap jantung aku
bila baca mesej dari adik aku.

dia dah kena langgar dengan kereta depan rumah.
adik aku sempat tengok dia menggelepar sebelum mati.
yang sedihnya,
badannya takde apa-apa.
cuma hidung berdarah!
entah, itu kata adik aku.
abah ambil bangkai Putam dan
tanam di tepi rumah.

p/s : maafkan aku Putam.
seandainya aku pernah tersepak kamu
masa aku tengah makan.
sebab aku tak suka kamu ganggu aku makan!
padahal aku dah bagi kamu cukup makan.

tapi ketahuilah oleh mu sayang,
aku tak pernah benci kamu Putam!
jangan cari aku kat akhirat ye Putam....

'dedicated to' putam!

sayang putam!!!!

putam masa kecik!

putam dengan oren tidur atas sofa.

nyenyak putam tidur atas beranda rumah.

putam dengan hitam masa kecik!

Sukakan entri ini? Apalagi, jangan malu-malu tekan butang Like.

2 comments:

emilia sarah said...

huhu takziah..
samela prasaan cm tyme baby kucing kte mati..cdey sgt..da la die kck lg..da kne langgar bangkai pon mcm takde da penyek kne lenyek keta n moto..huhu!
wany org kate takleh tgkp gmbr kucing nnt die cpt mati..btol ke?
kucing kte yg da mati tue pon kte ade tgkp gmbr gak..yg sblom2 nie pon ade tgkp gak..huhu

enuLwanie said...

ntah..
ada betul gak 'mitos' tu!
kebanyakan gambar kucing2 wani amik,
sume x kekal lama.
ada yang hilang.
ada yang mati.
tapi kucing2 ni hidup lebih lama dari yang wani sangkakan.

tapi sebenarnya,
ajal maut sume tu ketentuan dari Allah.
boleh dengar mitos tu tapi jangan 100% percaya.