Yang Sayang Aku

Wednesday, July 22, 2009

pernah dengar?


bila aku terbaca satu entri kat http://isuhangat.blogspot.com, aku tergelak sakan sebab rupa-rupanya masih ada perkataan Kelantan yang aku sendiri tak tahu. maklum la aku bukannya 'pure Kelantanese'. aku mula duk Kelantan masa aku darjah 6. sebelum tu, family duk Penang dan mostly,Terengganu.

ingat lagi masa abah buka kedai runcit kat area Melor, ada pakcik datang kat kedai abah. masa tu, aku sorang-sorang jaga kedai sebab abah pergi solat Asar kat masjid kat area tu.

pakcik : dik, ada 'jabir' tak?

aku : hah, 'jabir'? nanti jap nak tengok..

aku : ni ke pakcik? (sambil tunjuk kismis)

pakcik : 'jabir' la bukan buah zabit.

dalam 2 minit lepas tu..

aku : takde la pakcik..

pakcik : takkan takde 'jabir' dalam kedai ni..

lepas tu, pakcik tu sendiri yang cari 'jabir' tu.

pakcik : ha, ni! (sambil pegang plastic bag) kenal tak 'jabir' tu ape?

aku : (tersengeh-sengeh kambing) tak tau..

pakcik : patut la...'jabir' tu 'supek' la..

malu aku masa tu.nasib baik aku dan pakcik tu je dalam kedai. abah balik je dari masjid, aku cerita kat abah. abah gelak je dengar.


antara perkataan Kelantan yang mungkin korang dengar aku ter'sebut':

Kali Arung
- Sekaligus

Air Geh - Air Berkabonat

Jauh Sapok - Teramatlah Jauhnya

Panah Terik - Panas Yang Teramat Sangat

Comel Lote - Comel Yang Amat

Sejuk Ketta - Sejuk Yg Sangat?

Ite Lettung - Tersangatlah Hitamnya

Punoh Jahne - Rosak

Gura Bewok - Gurauan Yang Menyebabkn Pergaduhan

Taik Aye Muna - Tahi Ayam Yang Masih Hangat

Kona Lepe - Corner Lipat

Kelecak - Terpelanting

Nakuk Paik - Penakut Yang Amat Tinggi

Lonjong - Tinggi Sangat

Masing Pekkok - Teramat Masin

Nipih Nayyang - Sangat Nipis

Maknga - Cuai

Babei - Degil (Tak Tau Nak Eja Camne)

Jabir / Supek - Plastic Bag

Koghok - Tengkorak

Kehek - Muntahkan Semula

Puahsang - Boring

Meppeh - Tak Larat

Kepeh Blepeng - Sangat Kempis

keghah kekong - keras yg teramat

koho/selo - perlahan/slow

kettuk heghek - kentut tarik

blana kokna - banyak yang amat

samah - 50 sen

duo amah - singgit

kekoh - gigit

toksoh - jangan / tak usah

bakpo - kenapa

guano / belah mano - macam mana

gapo / gapo dio - apa / apa dia

ghoyak - bgtau

blago - berlanggar

mokte - rambutan

woh kekoh caa - kuih buah melaka

ccongek - tejungkit

kupik hangik - kedekut nak mampos

woh tteghe - buah gajus

nnetting- melantun

deghah - deras / laju

manih letting - manis yg amat

pok-e-dèng - pepatung

p/s : korang jangan la guna perkataan di atas untuk kutuk kawan-kawan korang plak..ish3, tak baik!!

Sukakan entri ini? Apalagi, jangan malu-malu tekan butang Like.

No comments: